10 december 2015

Giraffens tårar - Ljudbok

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här på bloggen. Det har varit mycket annat som har fått fokus, men jag har lyssnat på några ljudböcker emellanåt.

Författare: Alexander McCall Smith
Originaltitel: Tears of the giraffe
Uppläsare: Babben Larsson
Tid: 6 timmar och 20 minuter

Handling:
Mma Ramotswe är en lycklig lottad kvinna. Livet är gott och hennes detektivbyrå är en succé. Som Botswanas första kvinnliga detektiv har hon fullt upp med att hjälpa människor med problem, och hon gör det oftast till allas belåtenhet. Men ibland är det svårt att avgöra om sanningen kommer att lösa kliendens bekymmer. Att leva i ovisshet kan vara en välsignelse. I 'Giraffens tårar' löser Mma Ramotswe den 10 år gamla gåtan med den försvunne amerikanen. Dessutom får förlovningen med Botswanas bäste mekaniker, J.L.B. Matekoni, oanade följder...

Min åsikt:
Denna bok/ljudbok ingår i serien Damernas detektivbyrå, och är nr.2.
Jag tyckte detta var en charmig, varm och trevlig ljudbok, blandat med humor och kloka tankar. Man fick en liten inblick i den afrikanska (Botswanska) kulturen och tankesättet. Jag ville ha klassat den som både deckare och feelgood.
Det blir nog så att jag läser/lyssnar på flera böcker i denna serie. Den finns ju även filmatiserad också. (Man hittar något på youtube.com)
Totalbetyg: 5 av 5 hjärtan

Läsutmaningen: #32 Läs andra boken i en serie. 








1 kommentar:

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...