22 november 2015

En smakebit på søndag - Främlingen (Outlander-serien)

Det har blivit söndag igen, och Mari arrangerar den litterära utmaningen där vi kan dela med oss av det vi läser just nu. Jag har ett nytt abonnemang hos Storytel, och lyssnar nu på ljudboken Främlingen av Diana Gabaldon - Del 1. Lite sent insåg jag att det är tre delar och tiden för dessa är på totalt 31 och 1/2 timme... Bara den första boken! Men jag har fastnat nu och tänker åtminstone lyssna färdigt den första boken. ;-) Nej, jag ger upp!! Kanske en annan gång...!

Författare: Diana Gabaldon
Titel: Främlingen
Originaltitel: Outlander (1991)
Uppläsare: Rebecka Hemse
Tid: 9 timmar och 35 minuter (del 1)

Handling:
Andra världskriget är över och Claire Randall och hennes man reser till Skottland för att lära känna varandra igen efter krigsårens påtvingade separation. Vid en utflykt till häxringen Craigh na Dun hemsöks Claire av magiska krafter och som ett viljelöst offer dras hon in i en klyfta i stenformationerna.
Tidsresan har börjat. Året är nu 1743. Claire är en främling i en oförsonlig tid. De skotska klanerna kämpar ett blodigt frihetskrig mot den engelska kungamakten. Claire misstänks vara engelsk spion och tas till fånga av klanen MacKenzie. Hon möter Jamie Fraser som blir hennes beskyddare och älskare. Mellan dem växer en passion som är starkare än tid och rum. Claire inser att Jamie är mannen hon väntat på i hela sitt liv. Med fruktan ser hon fram mot den stund då hon måste välja mellan honom och att återvända till sin egen tid...


Du kan provlyssna hos Storytel här.

Diana Gabaldon (1952)
Amerikansk författare.


Här hittar du flera smakbitar och boktips:

Ha en trevlig söndag!


Läsutmaningen: #26 Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en tidsresenär.


17 kommentarer:

  1. Läste denna i början av året och känner mig ganska ensam om att inte vara tokförälskade i Claire och Jamie :) Kanske kommer jag ändå att fortsätta med tvåan, vi får se.

    SvaraRadera
  2. Jag har också Storytel och har tänkt lyssna på denna serie men än så länge har det varit andra böcker.

    SvaraRadera
  3. Jeg begynte å høre på denne på Storytel, men etter en 8 - 9 timer ga jeg opp. Så begynte jeg å se Tv-serien på Viasat, men etter en 4 - 5 programmer ga jeg opp. Jeg trodde denne boken skulle være helt i min stil, men det er tydeligvis noe med den som ikke faller i smak :-) Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Jag har dessvärre inte fastnat än, trots läst över 200 sidor. När ska jag fastna? Tack ändå för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  5. Har boken i min läshög! Trevlig söndag :)

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Den här är med i min Makeutmaning så jag planerar att läsa den i vår.

    SvaraRadera
  7. Jag läste några av de första böckerna i serien men sen ledsnade jag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. tack för smakebiten! har aldrig läst Gabaldon

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Få se om jag gör ett nytt försök med första boken i denna serien. Kom aldrig riktigt in i den så jag lade den åt sidan igen.

    SvaraRadera
  10. Outlander-serien har jag tänkt läsa någon gång :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  11. Jag läste den här för mycket länge sen, och visst tvåan också, men sen gav jag upp.

    SvaraRadera
  12. Oj, det var en lang bok nr 1! Jeg begynte å kikke litt på TV-serien på Netflix, tror jeg det var, men rakk bare noen episoder. Storytel er veldig kjekt, har brukt det en måneds tid selv. Takk for smakebit!

    SvaraRadera
  13. Är lite nyfiken på den här serien och tänkt att jag ska läsa eller lyssna på första boken och se hur den är... ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Har varit sugen på denna serie ett tag. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  15. Jag har läst alla böckerna i serien, en fantastisk läsupplevelse.

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...