16 oktober 2015

Stämningsfull ljudbok

Äntligen har jag lyssnat till denna ljudbok, som jag skaffade med ett presentkort tidigare i år. Lars Lerin är en fascinerande person. Jag gillar hans beskrivningar (jodå, akvarellerna också), hans lugna röst och värmländska dialekt.

Titel: Snigelsommar
Uppläsare: Lars Lerin
Förlag: Tundell och Salmson audio
Tid: 1 timme
+ ett häfte med Lars Lerins målningar, text och fotografier.

Bak på omslaget:
"Jag har inte träffat dem på flera år. Allt är i förändring, förvuxet. Nässlor och högt gräs, lönnskugga över halva boningshuset och korna i sin.
Ingegerd sitter och sover vid köksbordet, hänger med huvudet över en tom tallrik. Margareta kommer smygande från vedskjulet med ett par vedklampar under armen, så mycket äldre och tunnare. Som om tiden överrumplat henne.
Ja, hon minns namnet på sedan länge slaktade kor men inte vilken veckodag idag, inte vilken årstid. (Det hade funnits en ko kallad Bruna bönan. Henne vill Margareta gärna återkomma till. Bruna bönan, hon var en riktig ko. Ärlig.) När jag tackat för kaffet och sagt adjö möter jag i dörren en flicka från hemtjänsten, med piercad näsa."


Lars Lerin (1954)
Svensk konstnär och författare.

Läs mer om ljudboken här.


Den är trevlig att lyssna till när man t.ex. färglägger i en målarbok för vuxna. Mindfullness på flera sätt alltså. Man kan lyssna till denna hela året faktiskt - om och om igen. Mellan "kapitlen" får vi höra pianotoner som gör det mer stämningsfullt och harmoniskt.
Totalbetyg: 5 av 5 hjärtan 



2 kommentarer:

  1. Så fint med både lydbok og hefte med vakre akvareller. Den kan man sikkert glede seg over fler enn bare en gang :)

    SvaraRadera
  2. Er innom for å ønske deg ei god helg.
    Klem frå Anne-Mari

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...