10 maj 2015

En smakebit på søndag - Den store Gatsby

Det har blivit söndag igen, och dags att dela en smakbit från boken vi läser. Mari med bloggen Flukten fra virkeligheten arrangerar utmaningen varje vecka.
Jag har precis vunnit denna bok hos Kulturkollo - "Den store Gatsby" i nyutgåva. Tack!

Originaltitel: The great Gatsby
Norsk tittel: Den store Gatsby
Forfattare: F.Scott Fitzgerald
Översättare: Gösta Olzon
Förlag: Modernista
Format: Inbunden
Utgiven: 2015 (1925)
Sidor: 167

Om boken: 
En av 1900-talets mest inflytelserika amerikanska romaner.
Den har blivit "klassad" som klassiker.
Nick Carraway kommer till New York för att bli aktiemäklare. Han flyttar in i en villa på Long Island och börjar umgås med det flärdfulla paret Tom och Daisy Buchanan. Till granne får han en ytterligt gåtfull och kolossalt förmögen man som ger storslagna fester, oftast utan att han själv visar sig. Grannens namn är Jay Gatsby.

Smakbit från sida 7 och 8:
Och där i solen bland lövmassorna som växte ut på träden, precis som de växer i en ultrarapid film, fick jag den härliga känslan av att livet började på nytt när sommaren kom.
Jag hade ju bland annat så mycket att läsa och så mycket ljuvlig hälsa att supa in ur den friska, livgivande luften.


Francis Scott Key Fitzgerald (1896-1940)
Amerikansk författare.


Här hittar du flera smakbitar och boktips!

Ha en trevlig söndag!
Vad läser du just nu?

Uppdatering:
En lågmäld kortroman om nyrika i New York på tjugotalet. En mycket beskrivande och observerande författare, som bitvis gör mig lite förvirrad också. Här står nog mycket mellan raderna, och man kan säkert analysera sönder hela historien. En ganska smaklös kärleksroman med ingredienser som otrohet, lögner, kriminalitet, avund, besatthet, vänskap, drömmar, m.m. Nej, jag tyckte inte så mycket om denna bok. Jag retar mig på flera saker. (Poäng för språket/beskrivelser och att det blir "action" mot slutet - till den milda grad.)
Undra om Fitzgerald själv har upplevd något av detta?
Totalbetyg: 2 hjärtan av 5. 


26 kommentarer:

  1. Omslaget är otroligt vackert! Denna har jag läst för några år sedan och jag tyckte den var ganska bra. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakebiten, jag tror den ligger i hyllorna här.

    SvaraRadera
  3. Har varken läst boken eller sett filmen. Något av det får det nog bli. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. En klassiker som jag ännu inte läst - och den listan är lite skamligt lång ;) Kanske r det dags att börja beta av den!
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Dagens innrømmelse: Dette er en av de klassikerne jeg virkelig misliker - men jeg vet jeg er ganske så alene om det :)
    Håper du får en fin leseopplevelse med boka og en flott søndag!

    SvaraRadera
  6. Den här tyckte jag otroligt mycket om när jag läste den :-) Den här utgåvan är så fin, jag behöver nog en på svenska också. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Har inte läst den, men blir lite sugen när du beskriver den.

    SvaraRadera
  8. Blir jättenyfiken på denna! Tack för smakbit o ha en fin söndag. :)

    SvaraRadera
  9. Läste den för länge sedan. Kanske dags för en omläsning. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. tack för smakebiten! Den store Gatsby har jag aldrig förstått mig på, trots flera läsningar. konstigt! eller inte?

    SvaraRadera
  11. Den här boken vill jag läsa någon gång. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. Boken läste jag för länge sedan, och sen såg vi filmen när den kom.

    SvaraRadera
  13. Jag såg den senaste filmatiseringen. Tror inte att jag kommer att läsa boken inom en snar framtid. Tack för smakbiten och ha en fortsatt trevlig söndag!

    SvaraRadera
  14. Älskar omslaget på den här utgåvan. Så snyggt! Ha en fin söndag :)

    SvaraRadera
  15. Jag har läst den men minns nästan ingenting, kanske ska läsa den igen. Tack för smakbiten:).

    SvaraRadera
  16. Tack för smakbiten! En klassiker av flera som jag har kvar att läsa. Får se om det blir att läsa alternativt att spara lästid och se filmen... ;)

    SvaraRadera
  17. Takk for smakebiten.
    Eg såg filmen med Robert Redford (trur eg) som den store Gatsby for mange mange år sidan
    Kunne tenkt meg å lese boka og sjå filmen igjen !!

    God søndag frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  18. Flott bok!
    Har lest den og syns den er bra:)
    Fin søndag:)

    SvaraRadera
  19. Tjusigt omslag. Har läst den för länge sedan och minns att jag tyckte dern var bra!

    SvaraRadera
  20. Ikke lest denne, men burde kanskje det :)

    SvaraRadera
  21. Det är alltid kul att vinna böcker!

    SvaraRadera
  22. Det var länge sedan jag läste denna. Bra smakebit!

    SvaraRadera
  23. Härlig smakbit, men jag tror inte att boken skulle passa mig.

    SvaraRadera
  24. Ah, den store amerikanske romanen! Anbefaler at du også sjekker ut novellesamlingene hans, mange litterære perler der :)

    SvaraRadera
  25. Tusen takk for tipset! Jeg er alltid på utkikk etter boktips :) Selv leser jeg akkurat nå, Tusen strålende soler av Khaled Hosseini :) Ha en herlig mandag! Klem fra Nina

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...