18 januari 2015

Salikons rosor av Astrid Lindgren

Det har blivit mycket böcker och ljudböcker i januari. Efter att ha sett dokumentären om Astrid Lindgren på tv mellan jul och nyår, ville jag gärna lyssna till hennes historier. Jag hittade denna ljudbok via Storytel - Salikons rosor.
Hennes speciella röst passar utmärkt till hennes berättelser tycker jag. Dessa sagor blir inte samma om någon annan läser dom högt.

Provlyssna här!
Uppläsare: Astrid Lindgren
Tid: 4 timmar och 10 minuter

Innehåll:
Första kapitlet ur Mio, min Mio
Nils Karlsson Pyssling
I skymningslandet
Peter och Petra
Lustig gök
Mirabell
En natt i maj
Prinsessan som inte ville leka
Allrakäraste syster
Ingen rövare finns i skogen
Sunnanäng
Spelar min lind, sjunger min näktergal
Tu tu tu!
Junker Nils av Eka

Salikons rosor är en samling av hennes mest vackra och vemodiga berättelser och sagor. Den utkom som bok i 1967.
Salikon är det hemliga ordet för rosenbuske i berättelsen Allrakäraste syster.
Man förstår hennes sagor på ett annat sätt efter att ha sett dokumentären (länk längst upp). Hon var en speciell kvinna som inte hade det så lätt, men skinn på näsan hade hon. Har du sett dokumentären? Rekommenderas om du vill veta mer om henne och hennes liv.

Bilderna av Astrid är googlade.

Astrid Lindgren (1907-2002)

Vad har Astrid Lindgren betytt för dig, med sin litteratur?
För mig är hon barndomsnostalgi, spännande berättelser och trevliga familjefilmer som Saltkråkan, Madicken, Emil, Pippi, m.fl. Det finns en moral i hennes sagor, och kampen mellan det goda och det onda, liv och död. Hennes hjärta bankade för barnen. 


3 kommentarer:

  1. Det var verkligen kul och se det programmet.
    För mig som förskollärare så har jag läst sagorna många många gånger.
    Det finns en favorit och det är Kajsa Kavat. Det är som om det handlade om mig. Jag blev nämligen bortlämnad till min farmor som barn. I den kunde jag känna igen mig liksom.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Så flott hyllest til ei lita, men stor kvinne!

    Ha fin ny veke :-)

    SvaraRadera
  3. Å ja, det er en fin serie, den holder på hos oss nå på søndagene. Jeg har hatt de vakreste opplevelser med hennes bøker og fortellinger, hun har gitt oss en fantastisk skatt!
    Fortsatt fin helg.
    Klem fra Signe.

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...