29 juni 2014

En smakebit på søndag - "Hemkomsten"

På mitt nattduksbord finns nu "Hemkomsten" av Maeve Binchy, en bok med 14 berättelser/noveller. Köpt för nästan ingenting hos en lokal secondhand-butik.
"Landet bortom haven" har fått en paus... Just nu är jag i ett modus där jag vill läsa om vardagliga händelser, medmänsklighet och värme. Något trevligt alltså.


Förlag: Prisma 
Utg. i Sverige: 2002
Originaltitel: "The Return Journey"
Sidor: 189

Hemkomsten handlar om kärlek, förlorade ögonblick, nya upptäckter och återföreningar. Situationer som skildrar gripande, ironiska och ofta humoristiska upplevelser som lockar till skratt, leenden och tårar.

Smakbit från sid 41:
Marion i nummer fyra var glad på ett sätt som annars inte var utmärkande för henne eftersom hon och hennes man skulle fara till ett fridfullt värdshus - han sade att han gärna ville att de fick tid att tala ut ordentligt. Det måste vara bra, sade Marion, under semestern fann människor nya relationer om de inte hade några eller stärkte och befäste ett förhållande som redan fanns och som var i behov av att lappas ihop.
Det var det underbara med semestrar, eller hur, hade Marion sagt om och om igen.


Maeve Binchy (1940 - 2012)
Irlänsk lärare som blev journalist och författare.


Vill du få boktips och läsa flera smakbitar? Klicka på loggan under.


Uppdaterat: Lättlästa noveller om relationer mellan olika människor, i vardagliga miljöer på Irland och i Storbritannien. Jag gillar Maeve Binchy, och även dessa berättelser.
Totalbetyg: 3 stora hjärtan av 5.

16 kommentarer:

  1. Läser inte så mycket noveller och det är kanske synd. Tack för smakbiten och ha en fin söndag.

    SvaraRadera
  2. Jag har sett att det står några böcker av Maeve Binchy i bokbytarhyllan på jobbet, men jag har inte adopterat någon av dem. Än.

    SvaraRadera
  3. Låter som en mysig bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst något av Maeve Binchy, så tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  5. Maeve Binchy är en sådan författare som jag har hört mycket om, men som jag aldrig läst något av. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  6. Jeg er glad i noveller. De er fine å lese innimellom andre bøker. En fin smakebit!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten, jag har hennes sista bok i min läshög.

    SvaraRadera
  8. Jeg kjøpte en bok av henne i Danmark for mange år siden: Den italienske klasse.. Har enda ikke lest den.

    Takk for smakebit.:)

    SvaraRadera
  9. Det där moduset känner jag igen :)

    SvaraRadera
  10. Jag fyndade 8 böcker av Binchy på min lokala secondhand, alla på engelska. Har inte läst någon än så vet inte om de är bra. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker så mycket om Maeve Binchy! Hon är - var - en alldeles utomordentlig berättare och hennes böcker innehåller så mycket av... allt. Härligt! :)

    SvaraRadera
  12. Har ikke lest noe av henne enda men hun er på listen... tusen takk for smakebiten :-)

    SvaraRadera
  13. Bildet i din Header er bare så utrolig vakkert :)
    Det gir ro i sjelen å se på det og drømmetanker kommer fort…

    Gode sommerdager til deg <3 God klem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det er en vakker plass i gangavstand fra huset vårt. Herlig! :)
      Takk for din hilsen, og god sommer til deg også!

      Radera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...