5 juni 2013

Hagemysterier 2013 - del 1

Ja, det er ikke mer mystisk enn at det dukker opp planter, blomster og insekter i hagen, som jeg ikke kan identifisere. Men det kan være spennende nok det. ;-) Vi flyttet jo til en oppvokst hage, og det innebærer en del detektivarbeid. 7 år har gått og enda fins det "ufoer" å forske på.
Håper det fins noen der ute som kan hjelpe meg å finne ut hva denne søte blomsten heter. (Det går like bra med norsk, svensk eller latin.)

Søte rosa blomster.

Dekorative blader.
 
Denne planta kom opp inntil en murkant. Jeg la merke til den når den var 5 cm høy og lurte på hva disse fine bladene skulle bli... Nå har den blitt ca. 20 cm høy og har nydelige rosa blomster. Antagelig er det ugress - men jeg har ikke hjerte til å rykke den opp. Kanskje blir den flyttet, om jeg kan få med rota. Noen som vet hva dette er?
Har du mysterier i din hage?
 
Oppdatering: Dette er en Stankstorkenebb. På latin heter den Geranium robertianium, og på svensk Stinknäva. Har nå kjent lukta, og den blir nok flyttet til et sted på tomta der man ikke kjenner duften så lett. ;)
Takk for hjelpen Sigrid fra "Refleksjon på livsvegen"!
 


3 kommentarer:

  1. Å navnet på den kan jeg ikke, men den er så søt.
    Den dukker opp hos meg også men jeg har ikke hjerte til å fjerne den.
    Det er helt sikkert noen som kan hjelpe deg der ute i blogg-land.
    Ha en fin dag, Maritklerm

    SvaraRadera
  2. https://www.google.no/search?q=stankstorkenebb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=9U2yUc-sO-iO4AT904DoCw&ved=0CDQQsAQ&biw=1600&bih=799

    Hei :-) Her er ein link til den blomen eg meinar det er. Den heiter Stankstorkenebb. Her står det om den i Wikipedia: http://nn.wikipedia.org/wiki/Stankstorkenebb

    Kjekt å vite litt om det som blømer i hagen!

    Klem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen takk for hjelpen! Ja, denne blomsten er det. Stankstorkenebben kommer til å bli flyttet - til en plass man ikke kjenner lukta. ;)

      Radera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...