20 april 2013

"Någonstans inom oss" av Kajsa Ingemarsson

Nu har jag läst boken som jag fick av mina kollegor till födelsedagen. Eftersom jag har läst den på svenska, skriver jag om den på svenska också.

(Bilden är googlad.)
 
Baksidans text:
"En sen höstkväll står en kvinna ensam på en klippa i Stockholm. Bakom sig har hon äktenskap, framgång och pengar, framför sig ett stup högt nog att krossa den som faller.
Rebecka har bestämt sig, och i samma stund som hon släpper taget skulle historien kunna vara slut. I stället är det först då den börjar, och hon tvingas möta det hon gjort allt för att undvika.
 
Någonstans inom oss är en roman om liv och död, om försoning med det som varit och om kärlek för den som finner modet att släppa sin älskade fri."
 
Gripande om att slarva bort sitt liv" Skånska Dagbladet
"En mycket levande och pulserande historia" Nerikes Allehanda
"Bra klass, intressant, välskriven och flyhänt" Ystads Allehanda
 
Detta är en annorlunda, tänkvärd, varm och gripande roman om det svåra och tabubelagda temat självmord, och om vad som händer efter döden. Kajsa Ingemarsson skriver lättläst om sorg, saknad, försoning och kärlek. Det är båda vemodigt och hoppfullt.  
Rebecka ångrade sig precis när det var för sent, och hon inser att hon får möjligheten att "spöka" för sina nära. Som läsare får man via tillbakablickar ta del i hennes liv, och även hennes mans, Mikael. Hans synvinkel och oförståendehet om det hon har gjort. Rebecka gör allt för att återställa balansen i deras relation, även om hon nu är död.
En tragisk kärleksberättelse som har fått delade recensioner. Vissa saker störde mig lite i boken, men överlag tyckte jag om den. Jo, jag fick tårar i ögonen...
Jag läser gärna flera böcker av Kajsa Ingemarsson.

 
(Bilden är googlad.)
 
Kajsa Ingemarsson (f.1965) debuterade som författare i 2002 och har gett ut 9 böcker. (Ex. "Lyckans hjul" och "Små citroner gula".)
Hon har även arbetat som manusförfattare, skådespelare och programledare inom radio och tv. Här kan du läsa mer om henne.
 
Boken har 373 sidor.
(Kan inte se att den har blivit översatt till norska, ännu.)
Totalbetyg: 3 stora hjärtan av 5.
 
Vad läser du just nu?
 
 


4 kommentarer:

  1. Så spennende boktips,takk!:):)

    SvaraRadera
  2. Har faktiskt inte läst någon bok av Kajsa Ingmarsson. Detta verkar till att vara en läsvärd bok.

    SvaraRadera
  3. HAr två pocketar av Kajsa Ingmarsson som ligger olästa på mitt nattygsbord, får nog ta tag i dem, för den du beskrev ovan lät riktigt bra, så förhoppningsvis är de jag har också bra ;-d KRAM KRAM

    SvaraRadera
  4. Takk for boktipset :)
    Den boken virket annerledes og tar opp et viktig tema!

    Ønsker deg en velsignet god uke :) God klem

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...