3 mars 2013

Smakebit på søndag - fra en romandebutant

Det er blitt søndag igjen, og Mari med bloggen Flukten fra virkeligheten, utfordrer oss til å dele en smakebit fra boka vi leser i akkurat nå.
"Nästan hemma" av Jean Kwok er en av bøkene jeg kjøpte på årets store boksalg her i Sverige. Lekkert omslag og interessant baksidetekst gjorde at jeg kjøpte den. Prisen (49:-) var jo også bra!
Jeg har begynt å lese, og den er beskrivende og lett å lese. Sidene blar seg selv mens man blir kjent med hovedpersonen og hennes familie.

(Bildet er googlet.)

Baksidetekst:
När Kimberly Chang och hennes mor emigrerar från Hongkong till slummen i Brooklyn, inleder den unga flickan snart ett dubbelliv: lysande mönster - elev på dagen och sin mors hjälpande hand i textilfabriken i Chinatown till sent på kvällen. Hon gör sitt yttersta för att dölja den svåra sanningen om sin tillvaro den ofattbara fattigdomen hon lever i, familjens framtid som vilar på hennes axlar och den hemliga förälskelsen i en av pojkarna på fabriken, som dock varken delar hennes begåvning eller ambition. Kimberly slits mellan två vitt skilda världar och måste lära sig att balansera de olika roller som krävs av henne. Till slut blir hon tvungen att välja.

Jean Kwok, som själv emigrerade från Hongkong som barn, berättar en historia om att växa upp mitt emellan två kulturer, omgiven av ett språk och en kultur som man bara delvis förstår. Nästan hemma är en rörande och humoristisk roman om prövningar och triumfer, hjärtesorg och kärlek och om allt annat som kan gå förlorat i översättning.  


Smakebit fra side 36:
"Jag misstänkte att de flesta av de andra barnen var i fabriken av samma anledning som jag. De var inte officiellt anställda på fabriken, men det fanns ingen annanstans för dem att vara och deras föräldrar  behövde deras hjälp. Som mamma hade förklarat tidigare, fick alla anställda i hemlighet betald per plagg, vilket betydde att det arbete som barnen utförde var otrolig viktigt för familjens inkomst. När jag gick i high school fick jag lära mig att det var olagligt att få betald per plagg, men de reglerna gällde de vita, inte oss."


Dette er en søndag med mye ski på tv og strålende sol ute. Men jeg må ta meg tid til å lese litt innimellom også. God søndag og god bok!

Vil du lese flere smakebiter, finne boktips og nye bloggvenner? Klikk på logoen under!

 
Oppdatering: Den får 3 av 5 hjerter. 

9 kommentarer:

  1. Flott smakebit, og bokomslaget var jo bare helt nydelig :)

    SvaraRadera
  2. Verkar vara en bra och intressant bok. Tur jag inte läste om boken innan jag var och shoppade loss på bokrean :)

    SvaraRadera
  3. Fin smakebit og et nydelig cover var det på denne boken.Dette er den som heter "midt imellom" på norsk tenker jeg. Ha en fin søndag videre:-)

    SvaraRadera
  4. Takk for boktips.
    Kos deg med bok og 5 mila på ski idag :)
    Det skal eg også.
    Anne-Mari

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten. Låter som en spännande berättelse.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten, det låter som en intressant bok!

    SvaraRadera
  7. Det hørtes ut som en fin bok og en fin historie. Den må jeg notere meg! Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. Detta verkar vara en bok i min smak.

    SvaraRadera
  9. Nydelig omslag, ja! Og historien virker bra, så denne skal jeg notere meg - takk for tips :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...