7 juni 2012

Litet boktips om en liten bok

Jag kommer inte riktigt ihåg var jag läste om denna bok, men jag tror det var på en bokblogg. Den verkade intressant och lagom mysig - så den blev beställd via www.bokus.com
Denna beskrivning av Marianne Jeffmar, SVD tilltalade mig:
Den röda soffan är inte bara en vidunderlig reseskildring utan framför allt en poetisk berättelse, laddad med nostalgi.

"Den röda soffan" av Michèle Lesbre:

Titel och omslag - intetsägande eller intressant?
(Bilden är googlad.)

Bak på boken finns denna text:
"Anne har inte hört av sin gamla kärlek Gyl på veckor. Han har flyttat till en liten by vid Bajkalsjön  för att leva enligt sin ungdoms ideal. När han slutar skriva blir Anne orolig och tar transsibiriska järnvägen för att söka upp honom.
Under resans gång återvänder hon ständigt i tanken till Clèmence, den gamla damen i grannvåningen i Paris, som hon har blivit god vän med. Clèmence sitter nog i sin röda soffa och väntar otåligt på att Anne skall komma tillbaka och läsa högt för henne om starka kvinnors livsöden.
Ju närmare Anne kommer Gyl, desto mindre viktigt blir det för henne att återse honom. Genom möten på tåget och på stationerna, landskapen som sveper förbi och böckerna hon läser släpps hennes tankar fria. Hon finner något annat än det som förde henne ut på resan: meningen med att fortsätta trots förlorad kärlek, misslyckade revolutioner och tidens gång."

Boken är överraskande tunn, bara 132 sidor, men den innehåller stora teman och tankar som handlar om livet, kärleken, resandet, vem man är, relationer, öden, mm.
Språket är behagligt, och många långa meningar gör att det flyter på. Detta är ingen svår bok, men dels är handlingarna lite hoppande/flackiga i berättelsen. Den måste läsas i lugn och ro - man blir lugn av att läsa den. Vissa av de långa meningarna läste jag om ett par gånger för att få med mig innehållet. Men jag skulle vilja bli mer känd med huvudpersonen i boken, lite mer "kött på benen" om henne och varför hon känner som hon gör.
Det är en känslosam bok, men inte sentimental.
En liten fin och tänkvärd bok, om man inte har så mycket tid att läsa.

Originalets titel på franska: "Le canapè rouge".
Rättigheterna till "Le canapé rouge" har hittills sålts till dessa länder: Tyskland, Italien, Spanien, Nederländerna, Litauen och Polen.

Totalbetyg: 4 små hjärtan av 5

1 kommentar:

  1. Hei! Du skriver så fint og varmt om boken at jeg virkelig får lyst til å lese den. Takk for hyggelige kommentarer på min blogg og ha fortsatt en fin dag!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...