3 februari 2012

Blomsterkonkurranse hos Moseplassen - runde 2

Det er allerede klart for runde 2 i Moseplassens blomsterkonkurranse. Les mer her!
Tilsammen er det 8 runder, og nå har vi kommet til fargen blå.
Mitt bidrag er disse lyseblå Forglemmegei.

Som små stjerner lyser de opp i hagen...

Forglemmegei har vi nesten overalt i hagen; både i og utenfor blomsterbed. Det virker som den trives godt, for den er nesten som et ugress. Men i bedene får den bare bli der det finns plass til den. (Det er jo ingen fare for den dukker opp år etter år.) Utenfor bedene har den bedre plass til å boltre seg fritt, og det passer disse blomstene ypperlig.
Jeg har alltid likt disse lyseblå, små "sommerstjernene". Allerede som liten, på besøk hos farmor, plukket jeg buketter med Forglemmegei på deres tomt. Fascinasjonen har fulgt meg til voksen alder. Det er så mange detaljer i disse utrolig små blomstene! Noe som gjør det utfordrende å fotografere dem...
"Se nøye skal du øyne
det store i det små,
seg guddomstanker høyne
på gressets veke strå."
- Henrik Wergeland -

Skogforglemmegei (Myosotis Sylvatica) hører til rubladfamilien. Navnet Myosotis kommer fra gresk: museører, som beskriver bladene. Sylvatica kommer fra latinsk; sylva betyr skog. Den vokser vilt i skogen, men kan også dyrkes i hager.
Det er små ettårige eller flerårige planter med smale blad og vakre, regelmessige blomster. Kronen er oftest blå med fem gule pukler ved inngangen til kronrøret. Et viktig skillemerke mellom artene er om hårene på begeret er rette eller krokete. Av 50 arter(!) finns det runt 10 i Norge. Vanlig er engforglemmegei på fuktig eng, dikeforglemmegei i grøfter og på fuktige steder, og åkerforglemmegei. Fjellforglemmegei er vanlig på fuktig grunn i fjellskogene og i vierkratt. Som prydplanter dyrkes engforglemmegei og skogforglemmegei.
Skogforglemmegei kalles også Skogminneblom.

Navnet forglemmegei kommer fra tyske "vergissmeinnicht", som betyr "glem meg ikke" - og dette har blitt oversatt til en rekke språk.
Blomsten, eller urten - som det egentlig er, forbindes ofte med romantikk og tragiske skjebner. Den ble ofte båret av kvinner som et tegn på trohet og evig kjærlighet. 
(Jeg har funnet diverse info på internett, og tatt med det jeg synes var interessant.)

Om du vil delta, eller se flere blå blomster klikk her, eller på bildet under !

12 kommentarer:

  1. En yndigere blomst finnes vel knapt. Veldig søt, lykke til!

    SvaraRadera
  2. Nydelig...og vakkert komponert bilde:))
    Ønsker deg lykke til:)

    SvaraRadera
  3. Vakkert bilde av en blomst jeg liker!
    Lykke til i konkurransen!
    Ha en god kveld, klem fra meg;)

    SvaraRadera
  4. Den flotteste viltblomstrende planten jeg vet om er Forglemmegei. Herlig!
    Flott bilde og jeg ønsker deg lykke til!

    SvaraRadera
  5. Nydelig bilde av den bedårende blomsten.
    Ha en fin helg.
    Klem .

    SvaraRadera
  6. Förgätmigej - dessa små, blå blommor som gärna breder ut sig i massor. Tittar man närmre ser man hur otroligt söta de är. Riktigt vackert komponerad bild. Lycka till i tävlingen!Svärmor

    SvaraRadera
  7. Hei Nina!
    Nydelige blomsterbilder. Både dette og det forige. Artig at det må være litt tekst til også i denne fotokonkurransen.
    Gleder meg til å se de neste 6 fargen-temaene.
    Ha en fin helg med din kjære.
    Liv

    SvaraRadera
  8. Skjønne små blå. Synes de er så ekstra flotte fordi de er så kontrastfyllte. :)

    Lykke til i konkurransen fra Huldra. :)

    SvaraRadera
  9. Forglemmeiei er en favoritt i hagen min også:) Den fyller ut og gjør hagen vakker på våren og sommeren. Det hadde manglet noe viktig i hagen uten denne:) Nydelig bilde du viser:) Takk for koselig hilsen hos meg:) Ønsker deg lykke til i konkurransen! Klem Ellen.

    SvaraRadera
  10. Herlig bilde av en helt bedårende blomst.
    Lykke til i x-faktor =)

    SvaraRadera
  11. Glemmegeis er min favorittblomster!
    Er de ikke nydelig....?
    Velkommen til glemmegei.epla.no!
    Fin blog har du - vil kommer tilbake!
    Klem
    Beatrice ~.✿.~

    SvaraRadera
  12. Å så nydeleg bilde!
    Ser at me har same blå favoritt eg og du :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...