6 juni 2011

Fotokonkurranse Juni - "Frøken Lilla 2011"

Anne, med den inspirerende og informative bloggen Moseplassen, arrangerer hagerelaterte fotokonkurranser hver måned. Det har blitt juni og månedens tema er "Frøken Lilla". Her skal blomsterfavoritten i fargen lilla stemmes frem.
Mitt bidrag har fått navnet "Miss Purple Palette". Det er en stemorsblomst (Viola tricolor) hybrid. På svensk heter den Pensè og på engelsk Pansy.

Nærbilde med dramatisk mønster og lilla fargenyanser.

Jeg har alltid vært fascinert av blomster - så lenge jeg kan huske iallefall. :)
Det er jo litt av et mysterium at knopper blir til fantastiske former i ulike farger og mønstre...
Dessuten liker jeg detaljer, og det finner man i blomster. Gå nære så skal du få se!
Her på bloggen serveres det blomsterbilder rett som det er. ;) Men det er jo noe av det sosiale med blogg - å kunne dele med seg og også oppdage andre med samme interesse. Denne konkurransen bidrar til dette - så meld deg på du også, og ta del av de andre deltagernes lilla favoritter og hagegleder!

Portrett av Miss Purple Palette (en Viola x wittrockiana)

Ordet lilla kom til norden i begynnelsen av 1800-tallet. Lila er lånt fra det franske ordet lilas, som betyr syrin og stammer fra arabisk lilac, som betyr syrin. Det er derfor det engelske ordet for syrin er lilac.

Lilla er en farge som består av fiolett og indigo. En herlig farge som passer godt på blomster.
Det sies at den kan balansere aktivitet og hvile, og till og med lindre smerte/skade. Hageterapi og rekreasjon i hagemiljøer får en klarere mening.
Lilla er fargen for kunstnerisk kreativitet og underholdning. Den står også for lykke, trygghet, fred, edelhet, velstand, luksus, grandiositet, magi, mysterier, auktoritet, makt, åndelighet og tro.
Fiolett skal ha vært den egyptiske dronningen Cleopatras favorittfarge. Den gang var det et kostbart og sjeldent fargestoff, og var mest brukt av mennesker med penger og makt - keisere og siden kongelige.

I blomsterspråket står lilla blomster for "Jeg ønsker deg lykke og hell i livet."
(Denne informasjonen om lilla farge har jeg funnet på ulike sider på nettet.)


Klikk på bildet og bli med du også!

Påmeldingsfrist: 14.juni kl. 23:59
Avstemningen er åpen fra 15.juni til midnatt 17.juni.
Man kan vinne flotte premier i form av hagebøker (Aschehoug) og redskap (Bosch).
Oppdatering 22/6: Jeg kom til finalen, og havnet på en 6.plass.
Takk til dere som stemte på mitt bilde!  :)

14 kommentarer:

  1. Hei og tusen takk for kommentar!
    Nydelig stemor du har - jeg elsker disse flotte blomstene:)
    Lykke til i konkurransen!
    Klemmer fra Janne

    SvaraRadera
  2. Stemorsblomster er bare vakre med alle fine fargenyanser som finnes. Flott bilde !!!Mor

    SvaraRadera
  3. Ja, er ikke stemor en flott plante?
    Problemet er ofte at det blir vanskelig å ta skarpe nærbilder, for å få frem de fine detaljene! Tusen takk for en grundig informasjon om fargen lilla, som er en av favorittfargene mine =) Og takk for koselig kommentar!
    Lykke til i konkurransen, forresten!

    SvaraRadera
  4. For et nydelig bilde, dette kan fort være vinneren av konkurransen tror jeg!
    Så gøy å lese mer om lilla og betydningen av det.
    Ha en fin kveld :)
    Klem fra Bekka

    SvaraRadera
  5. Hei. :)
    Takk for hilsenen på bloggen min. :) Morsomt med nye besøkende, som attpåtil fører meg til andre spennende blogger. :)

    Det ser nesten ut som rim, innerst på blomsten - morsomt! Masse lykke til selv! :D

    SvaraRadera
  6. Så nydelig stemorsblomst!! For et fargespill!! Lykke til i konkuransen!

    Tusen takk for besøk og hyggelig kommentar hos meg:o) Jeg legger igjen spor etter meg, for jeg synes du hadde så vakke blogg;o)

    Heleneklem

    SvaraRadera
  7. Fantastiskt fin närbild på en pensé. Så detaljrik och med så många lila färgnyanser! Vill också tacka för den trevliga informationen om färgen lila. Ingrid

    SvaraRadera
  8. En dramatisk og vakker frøken du viser!!
    Hun ser ut som ei som ikke lar seg pille ved nesen... ;-)
    Takk for hilsen hos meg - så fikk jeg nyte de vakre bildene dine :)

    :-)

    SvaraRadera
  9. Takk for fin informasjon og veldig vakre bilde. Flott.

    SvaraRadera
  10. En fantastisk blomst og et vakkert bilde... Dette er nok en sterk kandidat i konkuransen vil jeg tro ;O)
    Takk for hilsen på min blogg. Som deg er jeg også utrolig glad i min hage, og ser på det som rehabelitering og få lov til å jobbe i mitt "paradis" ;O)))
    Har faktisk fått lånt meg et hus på øyene utenfor Gøteborg i 14 dager, mot stell og pass av hage... Gjett om jeg gleder meg ;O)))
    LYKKE TIL i konkuransen.
    Vil gjerne se mere av din blogg og følge med på hva som skjer... Vi blogges nok igjen ;O)
    Hilsen fra MineBlom

    SvaraRadera
  11. Så artig med fargeinfo :)
    Nydelig kandidat, og supert å ha deg med i konkurransen også denne runden!

    SvaraRadera
  12. Nydelig frøken!
    Lykke til i konkurransen.

    SvaraRadera
  13. Gratulerer så mye med finaleplassen, med din flotte frøken. :)

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva några ord. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...